Monday, May 26, 2014

Ofensa

Cateva lecturi si un fel de curent de opinie ce pare a se dezvolta nestingherit de ceva vreme m-au facut sa imi pun cateva intrebari destul de naïve cred eu . Naive pentru ca am mari indoieli ca le-ar putea lua cineva in serios . Totusi am decis sa fac publica preocuparea mea fata de acest subiect in speranta ca se vor gasi si alti naivi ca mine ce si-au pus aceasta intrebare, iar simplul fapt de a ridica chestiunea le-ar putea fi de folos ferindu-i astfel de un timp pierdut prosteste .
In ce masura ideile pot face rau ? Ridic aceasta problema dintr-un motiv destul de simplu . Am credinta ca ideile in sine nu fac nici un rau . Raul imi pare ca vine din folosinta acestora . O idee, fie ea tampita sau abjecta, ori frumoasa, sublima si inaltatoare ramane doar o idee . Evident ca abject fiind vei simti poate nevoia sa te feresti a folosi idei sublime si inaltatoare indiferent de scop. Folosirea acestora ti-ar diminua prestigiul de ticalos si ar putea sa-ti modifice destinul construit cu grija printre nemernici . Deasemenea frumos, inaltator si sublim fiind, nu vei putea folosi idei abjecte, pentru ca ele nu si-ar gasi locul in ordinea perfecta ce iti alcatuieste fiinta. Nu cred totusi ca sunt eu demn sa potrivesc lucrurile dupa astfel de masura asa ca o sa revin la idei.
Daca spre exemplu fac un enunt prin care spun ca ofensa e un lucru rau, se gaseste apoi un om fara prea multa minte care decide ca ofensele si ofensa trebuiesc inlaturate din viata oamenilor si condamnate ferm, e foarte posibil sa ajung intr-o lume abjecta unde toti se simt ofensati de orice, o lume pusa pe cearta in permanenta. Primii si cei mai energici in procesul distrugerii acestei idei ar fi chiar aceia ce vor avea de profitat de de pe urma ei . A ofensa pe cineva este cu adevarat un lucru ce poate fi considerat rau . Insa te poti simti ofensat de orice . Inclusiv de mesaje ce nu ti-au fost adresate tie niciodata . Mii de constructii perfect rationale si logice se pot aseza pe acest enunt, mii de categorii de oameni pot deveni brusc ofensate si mii de oameni ce n-au gresit cu nimic - ofensatori .
 Astfel o idee ce parea nobila si buna in momentul enuntarii sale, ajunsa ca obiect de folosinta in slujba nebuniei omenesti, devine si ea urata si greu de suportat . Poti sa omori o musca folosind glastra de pe masuta dar destinatia unei glastre va fi aceea de a infrumuseta o locuinta si a pastra in ea pentru o vreme flori . As putea ajunge la concluzia ca nu ideile sunt cele ce fac rau ci intentiile care le pun in miscare . Dar dupa ce am scris aici, si pentru ca nu imi doresc sa ajung victima unei glastre, inchei nota fara sa trag vreo concluzie .

No comments:

Post a Comment